شکیبایی در گفتوگو با فارس مطرح کرد: برخورد ۲ گانه هیأت نظارت بر مطبوعات با منتقدان دولت و فتنهانگیزان علیه «زوّار عراقی»
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۰۰۸۰۳۶
رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن امروز در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره برخورد هیات نظارت بر مطبوعات با روزنامه وطن امروز و ارسال پرونده این روزنامه به دادسرا بهخاطر تیتر گزارش تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از تصویب یک لایحه خلاف امنیت ملی در مجلس، حالا رسانههای منتقد نیز در دستور کار برخورد و تنبیه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در واقع به نظر میرسد نهتنها توصیههای دلسوزانه علما، مراجع تقلید، کارشناسان و اقتصاددانان درباره تبعات ضدامنیتی این لایحه شنیده نشد و CFT به تصویب رسید، بلکه حالا مشخص شده این جماعت حق انتقاد و اعتراض را نیز برای جامعه گسترده منتقدان به رسمیت نمیشناسند و صرفاً بهخاطر استنباط از «استتار» یک مفهوم در تیتر «عابرباج» علیه رئیس مجلس، این گونه به خیال خود یک رسانه منتقد را تحت فشار قرار دادهاند.
شکیبایی با اشاره به اینکه آستانه صبر حامیان دولت در هیات نظارت بر مطبوعات پس از آبروریزیهای اخیر دولت بویژه در حوزه سیاست خارجی، بسیار پایین آمده است گفت: حتی مواردی مانند تیتر یک روزنامه را نیز که در انتقاد به رویه امتیازدهی به غرب از برجام تا CFT بوده تاب نمیآورند و با آن برخورد قهرآمیز و گازانبری میکنند.
وی افزود: با توجه به سابقه هیات نظارت در برخوردهای گزینشی و تضییق رسانههای منتقد دولت، اقدام هیات نظارت بر مطبوعات علیه روزنامههای «وطنامروز» و کیهان، بهواسطه ترکیب اعضای آن، یک رفتار کاملا سیاسی و جناحی است.
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: تیتر «وطنامروز» درباره تصویب لایحه CFT در مجلس، در واقع اشاره به یک فرآیند و شبکه تصمیمگیری در کشور بوده است که محصول آن امتیازدهی یا به قول عامیانهتر باجدهی به غرب با هدف رفع بهانههای آنهاست.
وی تصریح کرد: این البته موضوع پنهانی نیست. رویکرد و راهبرد مشترک دولت و اکثریت مجلس در اعتماد به غرب و به دنبال آن دادن امتیازهای بیشمار هم در ماجرای برجام و تصویب 20 دقیقهای آن در مجلس و همینطور درباره لوایح مربوط به FATF کاملاً آشکار شده است.
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: در عکس منتشرشده در صفحه یک «وطنامروز» مورخ دوشنبه 16 مهرماه نیز هم علی لاریجانی و هم محمدجواد ظریف به تصویر کشیده شده بودند تا مشخص شود منظور یک شخص نیست، بلکه یک رویه است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از عبارت «عابر» در تیتر روزنامه، به واسطه ماهیت لایحه CFT بوده است. آنگونه که حامیان این لوایح تبلیغ میکردند این لایحه منجر به عادی شدن مناسبات بانکی ایران و اتصال ایران به شبکه جهانی بانکی میشود. با این حال، اما به اعتقاد «وطنامروز»، این لایحه صرفاً کانال و مجرای امتیازدهی ایران را بزرگتر و عمیقتر کرده است.
شکیبایی گفت: به عبارتی مفهوم و منظور «عابرباج» آن است که ایران به شبکه شتابی وصل شده که خروجی آن دادن امتیاز یا به به قول عامیانهتر باج است. «وطنامروز» برای آنکه نشان دهد تصویب CFT منجر به روان شدن مناسبات بینالمللی بانکی ایران نمیشود، جمله محمدجواد ظریف را که گفته بود نه او نه حسن روحانی تضمینی نمیدهند الحاق ایران به CFT مشکلات بانکی را حل کند به عنوان تیتر دوم خود و در کنار تصویر ظریف منتشر کرد.
وی عنوان داشت: تیتر «ظریف: تضمین نمیدهیم» در واقع تاییدی است بر منطق و استدلال «عابرباج». یعنی آنکه خود وزیر امور خارجه نیز اذعان دارد تصویب CFT منجر به گشایشهای اقتصادی نمیشود. اینها تکنیکهای اولیه فعالیت ژورنالیستی است و به نظر میرسد اعضای هیات نظارت باید نسبت به این بدیهیات ژورنالیسم احاطه داشته باشند.
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: البته برخی اعضای هیات نظارت بر مطبوعات خود فعالیت و سابقه رسانهای دارند و قاعدتاً با این بدیهیات آشنا هستند. پس دلیل رفتارهایشان در مجازات رسانههای منتقد چیست؟ آیا «استتار توهین به رئیس مجلس» صرفاً توجیهی برای فشار قضایی به رسانه منتقد دولت است؟
وی ادامه داد: اقدامات خصمانه هیات نظارت با «وطنامروز» پیش از این نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته بود. شاید ماجرای شکایت هیات نظارت بر مطبوعات از روزنامه «وطنامروز» بهخاطر انتشار مطلبی درباره ابوموسی اشعری نمونه واضحی از نحوه نگرش اکثریت دولتی این هیات نسبت به «وطنامروز» باشد. اسفندماه 1395 «وطنامروز» در یکی از صفحات داخلی خود گزارشی درباره خیانتهای ابوموسی اشعری در دوران حکومت حضرت علی(ع) منتشر کرد و این گزارش با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات مواجه شد!
شکیبایی گفت: شکایت هیات نظارت بر مطبوعات از «وطنامروز» بهخاطر تیترهای «خبر مرگش» و «بیمار سعودی» که در واقع گزارههای خبری درباره شاهان سعودی بود نیز از مواردی است که با شکایت هیات نظارت مواجه شد و در واقع برنامه اکثریت دولتی این هیات برای رسانههای منتقد را فاش کرد.
وی تصریح کرد: مطالب «وطنامروز» درباره شاهان سعودی در اوج خصومت سعودیها علیه ایران منتشر شد و این در حالی بود که رهبر انقلاب در همان برهه زمانی ادبیات صریحی درباره آلسعود مانند «شجره خبیثه ملعونه» به کار بردند. با این حال اما هیات نظارت که اکثریت آن را نزدیکان دولت تشکیل میدهند و سیاست دولت نیز تعامل و مماشات با سعودی بوده است، همچنان شکایت خود از «وطنامروز» را پیگیری کرد.
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: شکایتهای عجیب دیگری نیز از سوی این هیات علیه «وطنامروز» ثبت شده که قاعدتا در آینده درسآموز خواهد بود. یکی دیگر از شکایتهای محیرالعقول این هیات از «وطنامروز» نوشتهای با عنوان «روحانی فقط طالقانی، روشنفکر فقط جلال!» بود که صرفاً به دلیل حضور عبارت روحانی در این یادداشت، هیات نظارت بر مطبوعات آن را علیه حسن روحانی برداشت کرده و از «وطنامروز» به دادگاه شکایت برد! البته رویه و سیاست اکثریت دولتی حاضر در هیات نظارت علیه «وطنامروز» همچنان ادامه دارد.
وی افزود: به غیر از شکایتهای مستمر و روتین هیات نظارت بر مطبوعات که در دادگاه تعیینتکلیف شده، در حال حاضر 9 پرونده جاری در دادسرای فرهنگ و رسانه علیه «وطنامروز» وجود دارد که هر 9 پرونده با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شده است. از سوی دیگر در حال حاضر 4 مورد از این شکایتها از دادسرای فرهنگ و رسانه به دادگاه ارسال شده است.
شکیبایی گفت: این اقدامات هیات نظارت بر مطبوعات در حالی است که ترکیب فعلی این هیات در واقع موجب شده فضای رسانهای فعلی به عنوان «بهشت فتنهگری» برای رسانههای حامی دولت و اصلاحطلب تلقی شود، به عنوان نمونه، در ماجرای اخیر فتنهگری برخی رسانهها میان ملتهای ایران و عراق که یک اقدام خلاف امنیت ملی بود و مورد تذکر شدید رئیس قوهقضائیه نیز قرار گرفت؛ چرا هیات نظارت بر مطبوعات با این رسانهها برخوردی انجام نداد؟
وی بیان داشت: جالب است بدانید از جمله اولین رسانههایی که فتنه علیه زوار عراقی را کلید زد سایت خبرآنلاین بود که در محافل رسانهای آن را منتسب و نزدیک به حسین انتظامی (نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات و قائممقام وزیر ارشاد) میدانند.
سردبیر روزنامه وطن امروز گفت: یا مثلاً روزنامه محمدعلی وکیلی نماینده مجلس به بهانه حمایت FATF کاریکاتوری موهن و ضد ملی منتشر کرد، اما چرا از سوی هیات نظارت بر مطبوعات با این روزنامه برخوردی صورت نگرفت؟ آیا حضور مدیرمسؤول این روزنامه در هیات نظارت بر مطبوعات دلیل فراغ بال این روزنامه در اقدامات توهینآمیز است؟
انتهای پیام/
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۰۰۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشمنان به دنبال ضربه به هیاتهای مذهبی هستند
به گزارش خبرنگار مهر، هیأت از یکجهت پدیده مذهبی - اجتماعی و از طرف دیگر، آئینی مذهبی است که حول محور حب اهلبیت (ع) و تعظیم شعائر دینی برپا میشود. اگرچه اصلیترین رسالت هیأتهای مذهبی اقامه عزاداری و ذکر مصیبت اهلبیت (ع) است؛ اما آنچه کمتر مورد توجه قرارگرفته، نقش اجتماعی هیأتهای مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در سطوح مختلف است. ازاینجهت حجتالاسلام مرتضی وافی، دینپژوه و استاد معارف اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تعریف یک هیأت ایدهآل به بیان ظرفیتها و کارکردهای اجتماعی آن پرداخت.
هیأت ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریانسازی جمعی
حجتالاسلام وافی با بیان اینکه هیأت یک پدیده دینی و برآمده از روح مذهب است، گفت: از آثار و کارکردهای هیأت میتوان به ظرفیتی برای خدمات اجتماعی و جریانسازی جمعی و بهنوعی تأثیرگذاری در حوزه شهروندی و جامعه دینی نام برد.
او ادامه داد: هیأت، اجتماعی مؤمنانه است که باتکیه بر دو بال توکل و توسل احیا شده است. به استناد عمل به روایت پیامبر که میفرماید " إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ…؛ همانا من دو چیز گرانبها در میان شما میگذارم که اگر شما بر آن دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری فرزندان من است، این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه بر من وارد شوند در کنار حوض." ما نیز با برگزاری هیئت مذهبی به دنبال احیای امر اهلبیت (ع) هستیم.
ویژگی یک هیأت موفق و پرمحتوا
حجتالاسلام وافی عمل به آئینها و مناسک آئینی که برآمده از شرع، عقل و عرف است را یکی از بهترین ظرفیتهای شکلگیری مناسک و رفتارهای آئینی دانست و افزود: طبیعتاً در هیأت بهعنوان یک نگاه حداقلی، ما با یک سخنران و مبلغ دینی و خدمتگزاری یک مداح و ذاکر آئینی روبرو هستیم. اینها طبیعتاً مستقیم باتکیه بر فن بیان، مخاطبشناسی، آگاهیبخشی نسبت به مسائل روز، باتکیهبر تاریخ و احکام شرعی، حکایات اولیا و بزرگان، تفسیر قرآن، بهرهمندی از اسرار روایات و زیارات و… به دنبال معرفت افزایی هستند.
این کارشناس مذهبی در توصیف مداحان اهلبیت (ع) گفت: مداح هیأت با تأکید بر هنر و محتوای معتبر و استفاده از روشهای پذیرفته شده در آئین ستایشگری به دنبال معرفت افزایی و گسترش بصیرت نسبت به جریان دینداری در مخاطبان خود است.
او تأکید کرد: مداحانی که در هیأتهای مذهبی خدمت میکنند باید از پنج رکن مهم برخوردار باشند؛ آشنایی با شعر و ادبیات آئینی، انس و توجه به تاریخ و مقاتل و سیره اهلبیت (ع)، آشنایی با فنون اجرا و مهارت مجلس داری، تسلط بر ابعاد گوناگون صوت و لحن و صداسازی و توجه به آداب و اخلاق مرثیهخوانی و مداحی.
حجتالاسلام وافی با بیان ویژگیهای یک هیأت موفق گفت: هیأتی که بر پایه مدح و ستایشگری و تبلیغ دین شکل میگیرد میتواند زمینه بهرهمندی مخاطبان از معارف دینی و زمینه رشد آنها را برای آشنایی بیشتر با ابعاد گوناگون دین و دینداری فراهم کند.
او ادامه داد: هیأت بهعنوان یک ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی، زمینهای برای حیات قلب و بستری برای تمرین زندگی است. حس مشارکت، ایثار و فداکاری، تسلیم و خضوع، تمرین برای خدمت به دیگران، ایجاد روحیه دلسوزی، حرکت بر مبنای اخلاق و اخلاص و صبر و خویشتنداری، تقسیم مسئولیت و جوابگو و پاسخگوی مسؤولیتها بودن برآمده از یک هیئت موفق است.
آفتهای تهدیدکننده هیات
حجتالاسلام وافی گفت آسیبها و آفتهای هیأت و هیأت داری بهطورکلی چند دسته است: دسته اول، به جهت معنای کلی است که بر اساس اصل منطقی هر فرصتی که درست استفاده نشود تبدیل به تهدید میشود. کمکاری، کمتوجهی و بهرهمند نشدن از ظرفیت مهم هیئت و تشکلهای دینی یک آفت است. باید به دنبال روشهایی برای فعالسازی و اثربخشی هیئتها باشیم تا گرفتار این آسیب جدی نشویم.
او دسته دوم آفتها را آسیبهای درون دینی دانست و افزود: آسیبهای درون دینی طبیعتاً توسط افراد کم فهم و کجفهم شکلگرفته است اما از جنس آسیبهایی است که توسط مخاطبان یا شهروندان جامعه دینی یا عناصر تأثیرگذار در هیئتها مثل مداحان، منبریها، خادمان، قاریان، شاعران، اهالی هنر و رسانه پیوند خورده با هیأت شکل میگیرد؛ طبیعتاً برای این جهت هم باید فکری اندیشید.
این دینپژوه تصریح کرد: آن چیزی که ما از آن با عنوان آسیبها و آفتهای کلان یاد میکنیم، اتفاقات کاملاً برنامهریزیشدهای است که دشمنان به دلیل درک اهمیت و ضربههایی که از جریان هیئت خوردهاند، با بخشی از نقشهها و توطئههای خود به دنبال خالیکردن هیئت از محتوا و روشهای اصیل هستند.
حجتالاسلام وافی جدیترین آسیب هیأتها را فراموشی آرمانهای انقلاب و وصیت امام و شهدا دانست و گفت: بهطورکلی، آسیبها و آفتهای پیشروی هیأتها چه از ناحیه مخاطبان خودی و چه از سوی دشمنان، بیتوجهی به اصل هیأت و فراموشی آرمانهای انقلاب و وصیت امام و شهدا است؛ مثلاینکه هیأت برگزار بشود اما مخاطبان دردهای مشترک اجتماعی نداشته باشند، مجلس توسل و روضهای پیدا بشود اما انسانهای بیتفاوت نسبت به اطراف و مسائل روز دنیا و بدون روحیه استکبارستیزی در هیأت وارد شوند، گریه کنند و از هیئت خارج شوند؛ اینها آفتهایی است که در آینده هیئتها را از مساجد، عالمان دینی، مدارس و حوزههای علمیه جدا میکند.
او ادامه داد: این آفتها در عرصه سیاسی و اجتماعی ظاهر میشود و تأثیرگذاری در این عرصهها را در مجموعه هیأت به حداقل میرساند؛ افرادی که خودشان را ولایی مینامند اما مخاطب هیأت را باروح قیام سیدالشهدا که مبارزه بافاصله طبقاتی، مقابله با ظلم و دارای روحیه ظلمستیزی و… است، بیگانه میکنند و او را در حالتی از تخدیر و سکون قرار میدهند. بهنوعی هیئت را به یک اجتماع بیخاصیت تبدیل میکنند که صرفاً برای ارضای هیجانات و عواطف و تخلیه برخی از هیجانات است.
راهکار عملی برای جدا شدن از آسیبهای هیأت
حجتالاسلام وافی راهکار عملی برای جداشدن از این آسیبها و آفتها و مداخله در این جنس نگرش حداقلی به هیأتها را تکلیفکردن عناصر تأثیرگذار در امر آموزش دانست. او گفت: ما برای بازیابی هویت هیئت و باز تعریف کارکرد هیئتها نیازمند بازسازی حلقههای فکری و آموزشی برای عناصر تأثیرگذار در هیئت هستیم. ما نیازمند ایجاد لااقل ده مؤسسه و مرکز برای امر آموزش هستیم. از مراکزی که جمعی از انسانهای اندیشهورز باروحیه و سلایق مختلف و معیارهای علمی هستند تا کسانی که در عرصههای هنری و رسانهای و اجرایی هیئت کار میکنند، اینها باید متکلف امر آموزش هیئت مذهبی بشوند.
او تأکید کرد: در تمام دورههایی که متولیان و مرتبطان هیأتهای مذهبی مشغول فعالیت بودند، خلأ در نظام آموزشی هیأت در همه ابعاد به چشم میخورد که امیدواریم این خلأ برطرف شود.
این کارشناس مذهبی شکلگیری جریان فکر، تبلیغ، آموزش و فرهنگسازی در هیأتها را منوط به نگاه تمدنی، مسالهمحور و آیندهنگر دانست و افزود: چنانچه در اسناد کلان کشور برای هیئت مذهبی فضا و جایگاه معقول و متناسب با ظرفیت هیئتها تعریف نشود، در حلقههای پایینتری از حلقه سیاسی و اجرا نیز شاهد تحول نخواهیم بود.
سخنرانی رسانهای تأثیرگذار در هیأت
به گفته حجتالاسلام وافی، از سخنرانی و خطابه همچنان در هیأتها بهعنوان یک رسانه تأثیرگذار یاد میشود؛ البته این مشروط به شرایطی است. سخنرانی که شخصیت و جایگاه خود را در حوزه علم، حافظه، اخلاق فردی و اجتماعی و رعایت آداب ظاهری بهخوبی تعریف کند، نیازهای مخاطب خود را بشناسد، دایماً عکسالعملهای جامعه را رصد کند و سلیقهای عمل نکند، توانمندیهای خود را در فن بیان و فن گویش بالا ببرد و شیوههای خطابه و ارتباط با مخاطب را یاد بگیرد، صدای خوب و بیان قوی و آرامش بخشی داشته باشد، موقعیت را نسبت به زمانه بشناسد، موانع پیشرو را برای تأثیر بر مخاطب بشناسد و بهنوعی زمینههای دینگریزی مخاطب را درک کند و با جنسی از نصیحت، اخلاص، صداقت و تواضع با مخاطب برخورد کند، طبیعتاً چنین سخنرانی یکی از پایههای جریان هیئت به شمار میرود.
او در پایان تأکید کرد: چنین سخنرانی هم خود را جدا از هیئت نمیداند و هم هیئت و هیأتی به سمت او اقبال میکند و پای چنین منبری زانو خواهد زد. سخنرانهای ما یکی از حلقههای میانی مهم در عرصه فرهنگ و جامعه دینی هستند که امیدواریم همه ما توجه به عظمت این جایگاه داشته باشیم.
کد خبر 6098076 سمانه نوری زاده قصری