تفاوت مبایعه نامه و قولنامه
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۷۰۸۶۰
ماده ۱۰ قانون مدنی به افراد اجازه داده است تا هر قراردادی را که مایلند بین یکدیگر منعقد کنند. ناطقان: ماده ۱۰ قانون مدنی به افراد اجازه داده است تا هر قراردادی را که مایلند بین یکدیگر منعقد کنند البته با این شرایط که مفاد قرارداد مخالف نظم عمومی جامعه و قوانین و مقررات نباشد. این ماده قانونی منجر به شکل گرفتن انواع مختلفی قرارداد نامعین شد که هر کدام در شرایط ویژهای تنظیم شده بودند مثل قولنامه که حاصل ماده ۱۰ قانون مدنی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تفاوت مبایعه نامه و قولنامه
مرز تشخیص تفاوت بین قولنامه و مبایعه نامه تا حدی ظریف است، اما با دانستن چند نکته میتوان متوجه تفکیک بین آنها شد. فرض کنید شما مایل به خرید یک اتومبیل از آقای ب هستید شما یا آقای ب قراردادی میبندید و در آن درباره شرایط تحویل کالا از جمله زمان تحویل کالا و مکان تحویل کالا و همچنین نحوه پرداخت هزینه توافق میکنید و حتی ممکن است پیش پرداختی به ایشان بدهید، در این شرایط شما با آقای ب یک مبایعه نامه یا بیع نامه تنظیم کرده اید، اما اگر شما و آقای ب قراردادی با این مضمون که شش ماه آینده ۱ دستگاه اتومبیل از ایشان خریداری خواهید کرد و ایشان نیز اقدامات لازم را برای آن زمان فراهم خواهد کرد شما یک قولنامه منعقد کرده اید؛ بنابراین میتوان گفت تفاوت قولنامه و مبایعه نامه در چند شرط زیر است:
۱- قولنامه همانطور که از نام آن بر میآید دارای مفهوم قول و تعهد است، اما مبایعه نامه یعنی قرارداد بیع یا همان قرارداد خرید و فروش منعقد شده است.
۲- با توجه به مورد بالا میتوان گفت یکی از اصلیترین تفاوتهای قولنامه و مبایعه نامه در این است که قولنامه وعده قرارداد است و مانند یک پیش قرارداد عمل میکند، اما مبایعه نامه یک تعهد واقعی است و قراردادی اصلی محسوب میشود.
۳- از فرقهای دیگر قولنامه و مبایعه نامه این است که، چون مبایعه نامه یک تعهد اصلی است پس به محض انعقاد آن انتقال مالکیت نیز صورت میگیرد، اما در قولنامه انتقال مالکیت صورت نمیگیرد و دو طرف تنها متعهد میشوند اقدامات لازم برای انعقاد معاملهای در آینده را انجام دهند.
منبع: میزان برچسب ها: تفاوت ، مبایعه نامه ، قولنامه
منبع: ناطقان
کلیدواژه: تفاوت مبایعه نامه قولنامه قولنامه و مبایعه نامه آقای ب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمیتوانم نسبت به ظلم و نسلکشی در غزه بیتفاوت باشم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اسدی یکی از پنج هنرمندی است که تابلوی نقاشیاش در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است.
این هنرمند که به تازگی برای بازدید از پاویون کشورمان به ونیز سفر کرده است، درباره اثر خود گفت: متاثر از واقعهای که در نوار غزه و در کشور فلسطین پیش آمد، این تابلو را کار کردم. به اعتقاد من هرجا که ظلمی روا شود و نسلکشی صورت گیرد، هنرمند نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد.
وی بیان کرد: در واکنش به این ظلم، کوشیدم چند موضوع را به صورت تلفیقی در اثرم مطرح و بر آنها تاکید کنم که به لحاظ ساختاری دارای پارادوکسهای گوناگونی است. با بهرهگیری از بیان نقاشی انتزاعی تمام تلاشم را به کار بستم تا حسی که باید را به بیننده منتقل کنم. با انسانها و کودکانی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، سمبلیک برخورد کردم و به جای آنها از پرنده بهره گرفتم.
اسدی گفت: از ماحصل کارم راضی هستم و زحمت زیادی برای آن کشیدم. امیدوارم روزی بیاید که هیچ جنگی را در دنیا شاهد نباشیم. فرقی نمیکند که این جنگ، سیاسی، ایدئولوژیک یا نژادپرستانه باشد. من به شدت از جنگ پرهیز میکنم؛ زیرا فجایع جنگ را از نزدیک لمس کرده و با آن زندگی کردهام. دوستان بسیار خوبی را در جنگ از دست دادهام. جنگ، آوارگی، ویرانی و کشتار به بار میآورد. جنگ باعث میشود نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، زیر خروارها خاک مدفون و پیکرش متلاشی شود. فرقی نمیکند این ظلم در فلسطین رخ دهد یا در سارایوو. در هر نقطهای از جهان که اتفاق بیفتد، من به عنوان یک نقاش سعی میکنم نسبت به آن بیتفاوت نباشم.
این هنرمند عنوان کرد: این تابلو حاصل عدم بیتفاوتی من نسبت به فجایع غزه بود. البته تابلوهای دیگری را هم طی سالهای گذشته در همین زمینه کار کردهام؛ از جمله اثر «صلح خونین، از فلسطین تا بوسنی». این کار هم در همان فضا تعریف میشود. در این تابلو، فرمها، رنگها و ترکیب، ایستایی خاصی ندارد و بیشتر در حرکت است. رنگهای درخشان، پرکنتراست و ترکیبهایی را میبینیم که میتواند بیننده را به خود مشغول سازد تا نگاهش در سراسر تابلو بچرخد و حتی بیرون از تابلو حرکت کند.
وی تصریح کرد: بارها گفتهام و باز هم میگویم که من به عنوان یک نقاش، نمیتوانم فقط ساختارگرا باشم. همواره کوشیدهام که نسبت به مسایل اجتماعی و جهانی واکنش داشته باشم. در آثار من ردپای اعتراض به تمامی ناخرسندیهایی که در حرکتهای اجتماعی در سراسر جهان پیش میآید، دیده میشود. از این منظر جغرافیا برای من اهمیت چندانی ندارد.
اسدی در پایان گفت: همه مردم در هر نقطهای از جهان حق دارند که نفس بکشند، زندگی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. این حق را هیچ کس نمیتواند از آنها بگیرد. من در تمام تابلوهایی که با این مضمون کار کردهام، کوشیدهام که دیدگاههای خود را به وسیله خط، رنگ، سطح و ترکیب همه اینها با یکدیگر در خدمت موضوع قرار دهم. به اعتقاد من این موضوع است که کمپوزیسیون یک کار را چه از نظر رنگ و چه از حیث ترکیب، انتخاب میکند نه برعکس.
کد خبر 6097476